Vedtægter
for Aakirkeby Borgerforening
§ 1.
Formål
Foreningens
formål er at varetage medlemmernes interesser som borgere i Aakirkeby.
§ 2.
Medlemmer
Som
medlemmer kan optages alle der er interesseret i foreningens arbejde. Et
medlemskab dækker hele husstanden, dog således at en husstand maksimalt har 2
stemmer.
Indmeldelse
sker ved henvendelse til foreningens bestyrelse. Udmeldelse sker ved
henvendelse til kassereren.
§ 3.
Kontingent
Kontingentet
fastsættes på generalforsamlingen. Kommer et medlem i restance med 3 måneder og
efter en skriftlig påmindelse stadig ikke har betalt, har bestyrelsen ret til
at slette vedkommende, der ikke kan optages som medlem igen før restancen er
betalt.
§ 4.
Medlemmernes forpligtelser
Foreningens
medlemmer er forpligtiget til at overholde foreningens vedtægter samt de
beslutninger, som træffes af generalforsamlingen.
Overtrædelse
kan medføre øjeblikkelig eksklusion efter beslutning af bestyrelsen. Ethvert
ekskluderet medlem har ret til personligt at forelægge eksklusionen til endelig
afgørelse på den førstkommende generalforsamling.
§ 5.
Generalforsamlingen
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og er
beslutningsdygtig uanset de fremmødte medlemmers antal. Alle generalforsamlinger skal bekendtgøres med 14 dages varsel i de
bornholmske dagblade.
Ved enhver ordinær
generalforsamling behandles følgende dagsorden:
1. Valg
af dirigent og stemmetællere
2. Beretning
ved formanden om foreningens virksomhed
3. Beretning
fra de i § 7 nævnte arbejdsgrupper
4. Revideret
årsregnskab forelægges til godkendelse
5. Indkomne
forslag
6. Fastsættelse
af kontingent
7. Valg
- valg af
formand/kasserer, der vælges skiftevis for 2 år
- valg af 3-4 bestyrelsesmedlemmer,
der vælges skiftevis for 2 år
- valg af 2
suppleanter, der vælges hvert år
- valg af 2
revisorer og 2 revisorsuppleanter, der vælges skiftevis for 2 år
- valg af
styrings-gruppemedlemmer til de i § 7 nævnte arbejdsgrupper
- valg af 7
repræsentanter og 2 suppleanter til institutionen Aakirkeby-hallerne S/I
8. Eventuelt
Generalforsamlingen
afgør ved simpelt flertal de forslag der er optaget på dagsorden med undtagelse
af beslutninger om vedtægtsændringer og foreningens eventuelle opløsning.
For
vedtagelse af nye vedtægter og vedtægtsændringer kræves 2/3 del flertal på hver
af 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 14 dages mellemrum.
Stemmeafgivning
kan kun ske ved personligt fremmøde. Hvis det forlanges, skal stemmeafgivningen
foregå skriftligt. Samtlige medlemmer over 18 år har stemmeret.
Bestyrelsen
kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling, når den finder det nødvendigt
og skal indkalde til en sådan senest 30 dage efter at mindst 15 af foreningens
stemmeberettigede medlemmer har indgivet skriftlig begæring herom med angivelse
af dagsorden.
§ 6.
Bestyrelse og revision
På
førstkommende bestyrelsesmøde efter ordinær generalforsamling konstituerer
bestyrelsen sig med næstformand og sekretær samt udpeger 5 bestyrelsesmedlemmer
og 2 suppleanter til Blomsterfestfonden.
Bestyrelsen
er kun beslutningsdygtig når mindst 5 af medlemmerne, der iblandt formanden
eller næstformanden er til stede.
Foreningens
regnskabsår er kalenderåret. Kassereren indestår for alle ind- og udbetalinger
og er ansvarlig for foreningens kassebeholdning.
Kassereren
skal senest 14 dage før generalforsamlingen forelægge det reviderede regnskab
for bestyrelsen.
Revisorerne
har til enhver tid adgang til at kontrollere foreningens bøger og
regnskabsbilag samt formue.
Afhændelse
og pantsætning af foreningens aktiver kan ske iflg. generalforsamlingens
beslutning.
§ 7.
Foreningens opbygning
Foreningen
ledes af en bestyrelse bestående af 9 medlemmer. Bestyrelsen har ansvaret for
økonomi, koordinering af de enkelte arbejdsgrupper samt foreningens
forbindelser udadtil.
Der
nedsættes følgende arbejdsgrupper:
a) En arbejdsgruppe der beskæftiger sig med
områdets fysiske planlægning.
b) En arbejdsgruppe der beskæftiger sig med
lokalhistorie, by bevaring, fotoarkiv m.m.
c) En arbejdsgruppe der beskæftiger sig med
medlemsaktiviteter, såsom fester, arrangementer,
medlemsinformation o.l.
d) En
arbejdsgruppe som skal være en kunstforeningsgruppe baseret på aktiviteter i og
omkring 2RN samt galleri 2RN.
Yderligere
arbejdsgrupper kan nedsættes efter beslutning på en generalforsamling.
Hver
arbejdsgruppe ledes af en styringsgruppe der består af 3 medlemmer hvoraf de 2 vælges
på generalforsamlingen, medens bestyrelsen af sin midte vælger det sidste
medlem.
Samtlige
af foreningens medlemmer har ret til at deltage i de arbejdsgrupper, de har
lyst til.
Retningslinjer
for arbejdsgruppernes arbejde fastsættes af de enkelte styringsgrupper og
bestyrelse i samarbejde.
§ 8
Foreningens opløsning
Bestemmelse
om foreningens opløsning kan kun tages på en hertil indkaldt generalforsamling
med 3/4 flertal af de fremmødte.
Såfremt
under ½ af foreningens medlemmer giver møde afholdes ny generalforsamling
tidligst 21 dage efter første generalforsamling.
Her kan
den endelige beslutning om opløsning træffes med 3/4 flertal uanset antallet af
fremmødte.
Foreningens
aktiver skal efter en opløsning anvendes til gavn for områdets beboere i.h.t.
foreningens formålsparagraf.
Endelig
beslutning om midlernes anvendelse træffes ved den opløsende generalforsamling.
Ændret på ordinær generalforsamling den 13.3.2013 og
efterfølgende endelig vedtaget på en ekstraordinær generalforsamling den
7.5.2013
|