Foreningens logo.

I forbindelse med kommunesammenlægningen på Bornholm fra 1. januar 2003 fik Aakirkeby Borgerforening af Aakirkeby Kommune tilladelse til at anvende kommunens byvåben.

”I Statstidende for den 9. november 1936 beskrives byvåbnet således:

”Et sølvskjold med Sct. Johannes, stående i rød kjortel holdende en guldkalk, hvoraf en grøn slange stiger op”.

Det er apostlen Johannes, der er afbildet, og han står med en alterkalk, hvoraf en slange er ved at krybe op.

Da man i Rom forsøgte at forgive Johannes ved at komme gift i nadverkalken, forlod giften ved et under kalken i en slanges skikkelse. Siden det 3. århundrede møder man billeder med Johannes med slangen.

Aakirkebys segl bærer årstallet 1584 idet det blev fremstillet dette år i anledning af, at den senere Christian den Fjerde blev hyldet som tronfølger.

Byvåbnet er blevet noget forvansket i årenes løb, men dette billede er altså det korrekte.

Kilde: ”Inde i landet” skrevet af Werner Hansen.

Bogen blev udgivet af Aakirkeby og Omegns

Sparekasses i anledning af 100-års jubilæet.

1869 – 1. maj - 1969